Langsiktig, sterkt og samhandlende
Universitetet i Bergen er en grunnleggende samfunnsinstitusjon og et kraftsenter for ny kunnskap og kompetanse. Våre grunnpilarer er forskningsbaserte utdanninger og sterk og fri forskning i en stor faglig bredde. Langsiktighet, faglig autonomi og tillit til det grunnleggende arbeidet i fagmiljøene er sentralt for oss.
Gjennom langsiktige og verdibaserte prioriteringer skal UiB bygges videre som et internasjonalt forskningsuniversitet. Vi skal fremme akademisk frihet og universitetsdemokratiet med valgt rektor. Vi vil utvikle et samhandlende universitet som står sentralt i samfunnsutviklingen.
Universitetene står i en historisk brytningstid i et omskiftelig geopolitisk landskap preget av globale natur- og klimautfordringer, demokratisk ustabilitet, desinformasjon og digital transformasjon. Våre studenter og kolleger skal oppleve at UiB har et grunnfestet verdigrunnlag som fremmer uavhengig kunnskapsutvikling, demokrati og en mer bærekraftig verden. Samfunnet og kunnskapsutviklingen står midt i en gjennomgripende digital omstilling. I en slik tid er universitetets uavhengige rolle og vektlegging av kvalitet særlig viktig.
Sektoren erfarer mer politisk styring og utfordrende økonomiske rammebetingelser. Som et av Norges få forskningsuniversiteter, spiller UiB en særskilt rolle i den nasjonale kunnskapsberedskapen. Det er kritisk viktig at universitetets prioriteringer bygger på en bred dialog med de ansatte og fagmiljøene.
Vi vil arbeide for et nasjonalt finansielt løft for forskning og utdanning, og for å sikre langsiktige gode betingelser for fagmiljøene og universitetet. Vi vil arbeide dedikert for å opprettholde den faglige kapasiteten ved fakultetene, slik at vi fortsatt befester vår rolle som sterkt internasjonalt forskningsuniversitet og som en kunnskapsbasert motor i samfunnsutviklingen.

Møt teamet
Vi er et lag fra ulike fagmiljø som kjenner universitetet svært godt. Vi har bred og lang lederfaring innen forskning og utdanning, fra rektorat, dekanat, institutt- og senterledelse. Det gjør at vi samlet har svært god innsikt for å kunne utvikle UiB.

Margareth Hagen
Rektorkandidat

Sigrunn Eliassen
Prorektorkandidat
utdanning

Kjell-Morten Myhr
Viserektorkandidat
forskning, innovasjon og samhandling

Kristoffer Chelsom Vogt
Viserektorkandidat
forskerutdanning, internasjonalisering
UiBs strategi (2023-2030) er en rettesnor for arbeidet vårt
UiB skal være blant Europas fremste universiteter. Internasjonalt kjent for høy kvalitet i forskning og utdanning.
Som samfunnsinstitusjon skal vi bidra til en bærekraftig og demokratisk utvikling og være et attraktivt og inkluderende studie- og arbeidssted.
Gode rammer for banebrytende forskning
UiB har sterke forskningsmiljø innenfor en stor faglig bredde som gjennom nysgjerrighetsdreven og fremragende forskning legger grunnlaget for å løse dagens og morgendagens utfordringer. Akademisk frihet og en uavhengig kunnskapsutvikling er grunnleggende for forskningens tillit og kvalitet.
De siste årene er det tatt grep for å sikre mest mulig forutsigbarhet og langsiktighet for den enkelte ansatte og fagmiljøene. Vi vil legge vekt på støtte til kjerneoppgavene, god infrastruktur, rekruttering, og kollegial samhandling. Ved universitetet skal kunstnerisk utviklingsarbeid være likestilt forskningen.
UiBs tematiske satsingsområder Hav, Klima- og energiomstilling og Globale samfunnsutfordringer bidrar til god samhandling på tvers av fakultetene og synliggjør viktige tematiske områder. Vi har sterke digitale og teknologiske fagmiljø på alle fakultetene, med store muligheter for økt forskningssamarbeid.
Vi vil:
- arbeide for at våre kolleger kan ivareta sin faglige autonomi, har gode forskningsvilkår og tid til forskning
- legge til rette for at forskningsmiljøene får god støtte slik at de lykkes på nasjonale og internasjonale konkurransearenaer
- arbeide for bedre virkemiddelapparatet for kunstnerisk utviklingsarbeid og infrastruktur
- stimulere til tverrfaglig forskningssamarbeid som utnytter det store potensialet UiB har som breddeuniversitet
- videreutvikle det målrettede arbeidet med forskningsinfrastruktur som bygger på fakultetenes veikart, og arbeide for nasjonalt og internasjonalt samarbeid.
- løfte fram forskningsetiske verdier gjennom opplæring, bevisstgjøring og videreutvikling av støtteapparat for forskningsetikk og åpen forskning
- synliggjøre den uavhengige forskningens betydning for en bærekraftig og demokratisk framtid
Forskerutdanning og yngre forskere
De siste årene har UiB arbeidet med å fremme de yngre forskernes vilkår. Doktorgradsstipendiater, postdoktorer og yngre forskerne står for en vesentlig del av UiBs forskning og faglige fornyelse. Med sin internasjonale profil er de viktige for våre faglige nettverk og for et stadig mer forskningsintensivt arbeidsliv.
Vi vil videreføre arbeidet med gode rammebetingelser for yngre forskere og være en attraktiv arbeidsgiver. En rekrutteringsstilling ved UiB skal gi de beste forutsetninger for å konkurrere om stillinger i akademia og utenfor universitetet.
Vi vil:
- styrke karriereveiledning, flerfaglige fora og kompetanseutviklingstilbudet til yngre forskere
- arbeide for økt kontakt mellom eksterne kompetansemiljøer og våre doktorgradsstipendiater, for å bygge nettverk og synliggjøre karriereveier innen instituttsektoren, innovasjonsmiljø, universitetssykehus, samfunns- og næringsliv.
- arbeide for at våre internasjonalt rekrutterte kolleger blir godt integrert i vårt faglige fellesskap og får mulighet til å knytte eksterne kontakter
- være en kunnskapspolitisk stemme for de yngre forskerne og en sterk forskerutdanning

Forskningsbaserte og studentaktive utdanninger
En utdanning fra UiB skal gi et solid grunnlag for kunnskapsbasert samfunnsdeltakelse, nyskaping og livslang læring. Våre forskningsbaserte utdanninger er tett koblet til kunnskapsutviklingen. Den gir studentene ferdigheter i vitenskapelig metoder, kunstnerisk utviklingsarbeid og nye teknologier. Kvalitetskultur og kollegialitet skal kjennetegne samarbeidet om utdanningene våre.
Vårt mål er å videreutvikle et bredt utdanningstilbud av høy internasjonal kvalitet. Vi vil fremme trivsel og gjennomføring i studiene. Det ligger store muligheter i tverrfaglig samarbeid, ikke minst når det gjelder digital og teknologisk kompetanse. Vi ønsker at UiB fortsatt skal være i front når det gjelder å tilbyd digital kunnskap til alle studenter uavhengig av studieprogram og innlemme nye teknologier tilpasset hvert fagområde.
Vi vil:
- fremme utforskende og aktive læringsformer som utvikler studentens kritiske tenkning, og trener metodiske og analytiske ferdigheter.
- utfordre studentene med samfunnsaktuelle problemstillinger, som gir tverrfaglig perspektiv og samarbeid om bærekraftige løsninger
- utnytte den store faglige bredden i utvikling av studietilbudene, og gjøre det enklere å kombinere emner på tvers av fagområder
- legge til rette for at fagmiljøene videreutvikler sine studieprogram i møte med nye teknologier og den digitale omstillingen
- skape møteplasser for kollegialt samarbeid og utforskende undervisningspraksis
- videreutvikle praksistilbud og samarbeid med arbeidslivet for å fremme en bred forståelse av arbeidslivsrelevans
- legge til rette for gode etter- og videreutdanningstilbud som møter samfunnets behov for livslang læring
Studentengasjement, mangfold og læringsmiljø

De siste årene har UiB blitt et stadig mer attraktivt studiested. Det sosiale arbeidsfellesskap og en levende campus er viktige kvaliteter og et konkurransefortrinn for oss. Vi vil legge til rette for et tett samarbeid med studentene.
Vi vil:
- styrke rekruttering av studenter med ulike bakgrunner og tilby et godt læringsmiljø for et mangfold av studenter
- arbeide for at studentene våre blir inkludert i faglige og sosiale fellesskap og lykkes med sine studier
- videreutvikle fysiske og digitale læringsmiljø som inviterer til samarbeid, gir gode arbeidsforhold og bidrar til en inkluderende og levende campus
- legge til rette for studentmedvirkning i demokratiske organer, og samarbeide tett med studentorganisasjonene for å utvikle nye samarbeidsmåter og møteplasser
- invitere Studentparlamentet jevnlig til rektors ledergrupper og støtte studentfrivilligheten
Et internasjonalt universitet
De siste årene har UiB arbeidet systematisk med våre mange internasjonale samarbeid for å utvikle god kvalitet og gjensidige partnerskap. Det internasjonale landskapet har endret seg, med pandemi, geopolitisk uro og større krav til sikkerhet. Samtidig har den digitale transformasjonen knyttet oss tettere på verden og gitt nye muligheter.
Det europeiske rammeprogrammet blir stadig viktigere, også som et virkemiddel for samarbeid utenfor Europa. Det politiske bildet preges av balansegang mellom nasjonale behov, sikkerhetspolitikk og Norges evne til internasjonalt samarbeid. I dette krevende landskapet er det viktig at vi verner om våre akademiske verdier samtidig som vi sørger for et ansvarlig internasjonalt samarbeid.
Vi vil:
- styrke vårt engasjement i våre internasjonale samarbeidsorganisasjoner
- videreutvikle vårt samarbeid med universiteter og organisasjoner utenfor Europa
- arbeide strategisk for at UiB fortsatt skal være sterke på internasjonal studentrekruttering og mobilitet og arbeide politisk for nasjonale støttestøtteordninger for internasjonale studenter
- fortsette vårt internasjonale arbeid for å støtte utsatte forskere og studenter
- arbeide for god integrering av våre internasjonalt rekrutterte kolleger og studenter
Et åpent og samhandlende universitet
Vår forskning og utdanning er en forutsetning for en kunnskapsbasert, demokratisk og bærekraftig samfunnsutvikling. Dette krever samhandling regionalt, nasjonalt og internasjonalt, slik at kunnskapen blir tatt i bruk. UiB skal være et universitet uten vegger som tar ansvar for utvikling og skaper gode møtearenaer mellom forskere, studenter, næringsliv og forvaltning.

Samhandling
UiB har et nasjonalt nedslagsfelt og skal være en tydelig kunnskapspolitisk aktør og en attraktiv samarbeidspartner. På Vestlandet skal UiB være initiativrik og raus, og virke som en kunnskapsallmenning for regionens nasjonale og internasjonale ambisjoner.
UiB har solide ressurser og samarbeidsrelasjoner, mange kunnskapsklynger og et godt rammeverk som grunnlag for dette arbeidet. De siste årene har flere samarbeidsrelasjoner blitt styrket og videreutviklet. Vi vil være en garantist for utvikling av etablerte samarbeid og være imøtekommende for nye initiativ.
Vi vil:
- videreutvikle en levende og inkluderende bycampus som sørger for at studenter og ansatte trives og at omverdenen inviteres inn
- fremme UiB som en tydelig kunnskapspolitisk aktør for langsiktige grunnforskning og forskningsbasert utdanning gjennom god dialog med myndigheter, politikere og eksterne forskningsorganisasjoner
- videreutvikle nasjonale og regionale samhandlingsarenaer og skape nye møteplasser mellom UiBs fagmiljø og interessegrupper, næringsliv og offentlig sektor
- ta en ledende rolle i Havbyen og kunnskapsbyen Bergen, og være en sentral partner i kunnskapsklyngene
- styrke samhandlingen med nøkkelaktører som Haukeland universitetssjukehus, Helse Vest, Bergen kommune, Vestland fylke, NORCE, Havforskningsinstituttet og kunnskapsinstitusjoner i regionen
Forskningsformidling
UiB er en kulturbærende institusjon, med en åpen og raus delingskultur som skal formidle verdien av kunnskap, demokrati og bærekraft. I en tid som i stadig større grad preges av desinformasjon, ønsker vi å tydelig fremme den forskningsbaserte kunnskapen i det offentlige ordskiftet.
Skapende og utøvende kunst og forskningsbaserte utstillinger er en viktig del av vårt samspill med omverden. Digitaliseringen er gjennomgripende i kunnskapsformidling, kunnskapsdeling og i arbeidet med åpen vitenskap.
Vi vil:
- lage et forum for vitenskapelig ansatte for utforskende praksis for forskningsformidling og som skal støtte forskere og fagmiljø
- videreutvikle Universitetsmuseet og Universitetsbiblioteket formidlingsarbeid basert på de unike samlingene
- være en sterk pådriver og bidragsyter i utviklingen av mer åpen og digitalt tilgjengelig forsking
- videreutvikle vår infrastruktur og kompetanse for produksjon og formidling
- samarbeide nasjonalt og internasjonalt for å legge til rette for datadeling, god publiseringsøkonomi og for nødvendig støtte til digital forskingsinfrastruktur.
Innovasjon
Universitetets samfunnsoppdrag for innovasjon er forankret i vår sterke forskning-, utdanning og formidlingsaktivitet.
UiBs innovasjonsarbeid skal bidra til et mer velfungerende og bærekraftig samfunn og favne bredere enn kun økt verdiskapning gjennom økonomisk vekst. UiBs innovasjonsarbeid må forutsette at fagmiljøene gis mulighet til å utvikle innhold og relevans med utgangspunkt i egen forskning.
Vi vil:
- bruke kunnskapsklyngene, det nasjonale og europeiske virkemiddelapparatet og samarbeid med instituttsektoren, offentlig sektor og næringsliv til å styrke innovasjonsarbeidet.
- bidra til at UiB blir et nav i utviklingen av innovasjonsdistriktet som vokser frem omkring oss.
- videreutvikle studentenes involvering i innovasjonsarbeid, forankret i disiplinenes fagtradisjoner.
- videreutvikle våre støttefunksjoner for innovasjon i tett samhandling med fagmiljøene
Universitetssamfunnet og arbeidsfellesskapet
Vårt mål er at UiB skal være en attraktiv og trygg arbeidsplass. I en situasjon med strammere økonomi og større arbeidspress, vil vi vektlegge kvalitet, fellesskap, involvering og langsiktighet. Vi vil fremme akademisk frihet, åpne demokratiske prosesser, fornyelse og faglig og administrativ utvikling gjennom en god dialog mellom studenter, ansatte, ledelse, tillitsvalgte og verneombud. UiBs viktigste kraft ligger der kjerneaktiviteten skjer: fakultet, institutt og fagmiljø, og i et godt samspill mellom ulike grupper ansatte. Denne forståelsen er et premiss for våre prioriteringer.
Universitetet har over tid utviklet seg som organisasjon med økt administrativ kompleksitet i oppgavene med sterkere politisk styring og flere myndighetspålagte oppgaver. Dette stiller både vitenskapelige og administrative kolleger overfor nye utfordringer som må løses i fellesskap på rett nivå og med riktig ressursbruk.
Vi vil fremme en kultur der samarbeid om faglige mål står i fokus, og der de ulike kompetansene i fagmiljøene blir anerkjent. Administrativt og teknisk ansatte er medarbeidere med kritisk viktig kompetanse som gjør en avgjørende jobb med å drifte universitetet, ivareta solid forvaltning, understøtte faglige prosesser og samhandle tett med fagmiljøene om utdanning, forskning og infrastruktur. Skal UiB lykkes med sine ambisjoner må kollegaer på tvers av fag og administrasjon samarbeide tett.
For mange av våre ambisjoner må vi arbeide målrettet og mobilisere politisk for å realisere våre viktige arealutviklingsprosjekter på en bærekraftig måte og innenfor sunne økonomiske rammer. Blant fremtidige store prosjekter er Griegakademiet, Nygardshøyden Sør, Kulturhistorisk museum, HF-bygget og arealtilpasninger knyttet til oppbyggingen av Vestlandslegen.
Vi vil:
- fremme en rekrutteringspraksis som kjennetegnes av kvalitet, langsiktighet og mangfold
- videreutvikle arbeidet med digital kompetanseutvikling for alle ansatte
- utvikle fellesarenaer på tvers av fag og administrasjon, som fremmer et sterkt universitetsdemokrati og en åpenhetskultur for reell medvirkning i strategiske veivalg
- samarbeide på alle nivå i organisasjonen for å ivareta god arbeidsdeling mellom nivåene og prioriteringer som tar utgangspunkt i behovene til kjernevirksomheten
- arbeide kunnskapsbasert for å møte klima- og naturutfordringene, og støtte administrasjonen i arbeidet for bærekraftig og ansvarlig drift, og forsvarlig innkjøp
- videreutvikle, sammen med administrasjonen, en helhetlig arbeidsgiver- og lønnspolitikk, med mål om at universitetsansatte minst skal ha den samme lønnsutviklingen som øvrige grupperinger i samfunnet
- styrke den strategiske dialogen med studentene om felles utfordringer og mål, i et strukturert samarbeid med studentdemokratiet på alle nivå i organisasjonen